Hoppa till sidans innehåll

SM sprint i Lund 2023!?

19 AUG 2021 17:20
Lunds OK kommer sannolikt arrangera SM sprint och sprintstafett 2023. Nu skapar vi en projektorganisation för detta. Vill du vara med?
  • Skapad: 19 AUG 2021 17:20

Allt är inte 100% spikat ännu, men i slutet på september tror vi att de sista pusselbitarna med bekräftelse på att vi ska arrangera kommer falla på plats. Redan nu behöver vi påbörja tankearbetet och forma en projektorganisation.

Roligt, lärorikt och hållbart

Jag har en vision om att vårt arrangemang ska bli roligt, lärorikt och hållbart för alla inblandade, alltså både för oss som arrangörer och för de tävlande.

  • Roligt blir det om vi känner oss inspirerade och att vi är ett härligt gäng som gör detta tillsammans.
  • Lärorikt kommer det definitivt att bli. Få av oss har varit med och organiserat den här typen av arrangemang tidigare. Det viktigaste är inte att nu veta exakt hur allt ska vara, utan det viktigaste är viljan att ta reda på det genom att lära sig.
  • Hållbart blir det om våra ideella arbetsinsatser ger mer energi än de tar. Varje tyngre chefsposition ska ha två personer som delar på ansvaret. Då kan man resonera och få stöttning av varandra och dessutom finns det backup om någon plötsligt och oväntat får förhinder.

Vad vi ska arrangera

Tävlingarna kommer ligga på en ännu inte fastställd helg i maj-juni 2023. Det kommer totalt vara 4 tävlingar:

  • SM sprint, individuellt kval
  • SM sprint, individuell final
  • SM sprintstafett
  • Publiktävling

Projektorganisation

Så här initialt behöver vi rekrytera några nyckelpersoner som tillsammans sätter upp ramarna för arrangemanget. Som jag ser det är det följande roller som behöver tillsättas först (normalt alltså 2 per roll):

  • Tävlingsledare (2 på SM-distanser och 2 på publiktävlingen)
  • Arenaansvarig inklusive karantän
  • Kartproduktionsansvarig
  • Banläggare (2 på SM-distanser och 2 på publiktävlingen)
  • Ekonomiansvarig (1 person som samarbetar med klubbens ordinarie kassör)
  • Sponsringsansvarig
  • Sekretariatsansvarig (2 på SM-distanser och 2 på publiktävlingen)
  • Grafisk designer som kan ta fram en logotyp och grafisk profil för arrangemanget (1 person)
  • Kommunikationsansvarig

Lite senare behövs en rad andra personer som ansvarar för t ex, karttryckning, start, dusch, servering och allt annat som hör till en tävling. Allra sist kommer vi till dem som gärna ställer upp som funktionärer under helgen, men som inte vill ansvara för en funktion.

Hjälp och stöd från Svenska Orienteringsförbundet

För denna typ av arrangemang bjuder SOFT in till arrangörsutbildningar för vissa nyckelfunktionärer och det kommer även finnas möjlighet att göra studiebesök på andra SM-tävlingar. Klubben (arrangemanget) står för resekostnader om huvudsyftet med resan är att delta i utbildning eller studera arrangemang. Vi kommer också att bli tilldelade arrangörscoacher som hjälper oss med detaljer som vi normalt inte är vana vid.

Anmäl ditt intresse

Om du känner dig inspirerad av detta, om du vill veta mer eller redan nu känner att du vill engagera sig som en av de ansvariga för någon av funktionerna i punktlistan under rubriken ”Projektorganisation”, hör av dig till undertecknad. Vänta inte – utan gör det nu direkt!

Det här kommer bli jätteroligt!

 

Anna Ljungqvist

Tävlingskommittén

0708-477105

This is a mailto link

Skribent: Anna Ljungqvist
E-post: This is a mailto link

Sankt Hans eXtrem










Bra cykelhandlare i Lund


Tesika - Bra företag!

Moroten och Piskan - Din lunchrestaurang på LTH

Actic Olympen - Din träningsanläggning
Skult - Ditt bästa klipp

Lundachark - Din köttbutik

Mossagården - Alltid ekologiskt Gårdsbutik, Café, Festival, E-handel

Glasmästar´n i Lund

Postadress:
Lunds OK - Orientering
Box 2119
22002 Lund

Kontakt:
Tel: 046201639, 046143989
E-post: This is a mailto link

Se all info